3/6/10

Το 1ο Γενικό Λύκειο Αγίου Δημητρίου στην Ολυμπιάδα Επιστημών της Ευρωπαικής Ένωσης (EUSO) 2010

  


Περιγράφοντας την συμμετοχή του 1ου ΓΕΛ Αγίου Δημητρίου στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Φυσικών Επιστημών, ανέφερα για το τεράστιο όφελος των μαθητών από την εμπειρία τους.

Τώρα, μετά το ταξίδι μας στο Γκέτεμποργκ και τη συμμετοχή στην 8η Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUSO 2010, 11-17 Απριλίου), νομίζω ότι μπορούμε να έχουμε την πραγματική εικόνα για το ‘όφελος’ αυτό και όχι μόνο.



Ποιος πήγε στο Γκέτεμποργκ

Η Ελληνική αποστολή αποτελούνταν από τις δύο τριμελείς ομάδες μαθητών από δύο σχολεία, που ήρθαν πρώτοι στην Ελλάδα (1ο ΓΕΛ Αγίου Δημητρίου και 1ο ΓΕΛ Τοσίτσειου Εκάλης) και τρεις καθηγητές – μέντορες, όπως ονομάζονται: ο εθνικός συντονιστής της EUSO στην Ελλάδα και οι δύο καθηγήτριες που ήταν και υπεύθυνες των σχολικών εργαστηρίων, μία από κάθε σχολείο. Συγχρόνως πήγαν ως παρατηρητές και άλλοι τέσσερις καθηγητές. Ανάμεσά τους και οι δύο καθηγήτριες από το σχολείο μας που είχαν βοηθήσει στην προετοιμασία των μαθητών.

Δεν θα αναφερθώ εδώ στο τυπικό μέρος της προετοιμασίας, την κουραστική και αμφίβολη τελικά προσπάθεια για χρηματοδότηση κ.λ.π., κ.λ.π. Χαλάλι, που λένε...


Το πρόγραμμα της εβδομάδας

Το Γκέτεμποργκ είναι μια ήσυχη, τακτοποιημένη πόλη με τα τραμ της, τα πάρκα, τα κανάλια, τους ποδηλατόδρομούς της και την ‘φύση’ να την πολιορκεί από όλες τις πλευρές.
Για τα παιδιά του σχολείου μας ήταν το πρώτο ταξίδι τους στο εξωτερικό, οπότε από την πρώτη μέρα βομβαρδίστηκαν με εικόνες και εμπειρίες.


Όλες οι αποστολές έμειναν σε ένα ‘χωριό’ με μικρά ξύλινα σπιτάκια δίπλα σε δάσος. Η φιλοξενία περιλάμβανε τα στοιχειώδη – τίποτα το πολυτελές ή πολύ πλούσιο.

Για όλη την εβδομάδα υπήρχε ένα πρόγραμμα αρκετά σφιχτό, ή μάλλον δύο παράλληλα προγράμματα – ένα για τους μαθητές και ένα για τους καθηγητές. Με τα παιδιά εκτός από την τελετή έναρξης και λήξης βρισκόμαστε συνήθως το βράδυ – και όχι πάντα. Κατά τα άλλα υπήρχαν κάποιες ξεναγήσεις και επισκέψεις και για τους μεν και για τους δε οι οποίες γίνονταν εναλλάξ: όταν εμείς ενημερωνόμαστε και μεταφράζαμε τα τεστ, τα παιδιά είχαν ξενάγηση. Αντίστοιχα, όταν τα παιδιά κάνανε τα τεστ ήταν η σειρά μας για ξεναγήσεις.
Δε θα πω εδώ περισσότερα πράγματα τουριστικού ενδιαφέροντος. Θα ήθελα να μείνω στην ουσία του ταξιδιού που ήταν ο διαγωνισμός.


Ο διαγωνισμός

Ο διαγωνισμός περιλάμβανε δύο τεστ. Το ένα την Τρίτη το πρωϊ και το άλλο την Πέμπτη το πρωϊ. Το κάθε τεστ αποτελούνταν από τρεις εργαστηριακές ασκήσεις φυσικής, χημείας και βιολογίας και η συνολική του διάρκεια ήταν 4 ώρες. Τα τεστ έγιναν στα εργαστήρια του τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου του Γκέτεμποργκ.


Τα τεστ

Το κάθε τεστ ήταν σχεδιασμένο έτσι ώστε να εξυπηρετεί ένα σενάριο.

Πρώτο τεστ:

Μια εξωγήϊνη έρχεται στη Γη ψάχνοντας για νερό το οποίο χρειάζονται στον πλανήτη της για την παραγωγή ενέργειας. Οι γήϊνοι λοιπόν πρέπει να την βοηθήσουν μελετώντας κάποια στοιχεία της ποιότητας του νερού. Έτσι, μετράνε το ιξώδες του νερού (1η εργαστηριακή άσκηση), την σκληρότητα του νερού (2η εργ. άσκηση) και την επιφανειακή τάση του (3η εργ. άσκηση)

Δεύτερο τεστ:

Η αστυνομία βρίσκει ένα πτώμα. Η ιατροδικαστική υπηρεσία (C.S.I.) μαζεύει πολλά και διάφορα στοιχεία με σκοπό να εξιχνιάσει το έγκλημα. Οι μαθητές λοιπόν πρέπει να βρουν την ώρα θανάτου κατασκευάζοντας γι αυτό μια καμπύλη ψύξης ενός γογγυλιού, η οποία με αλλαγή αξόνων προσομοιάζει με αυτήν ενός νεκρού ανθρώπινου σώματος (1η εργ. άσκηση). Πρέπει επίσης να βρουν την ποσότητα του ένυδρου θειϊκού χαλκού, δηλαδή του δηλητηρίου στο αίμα του θύματος (2η εργ. άσκηση). Τέλος, με μικροσκοπική εξέταση βρίσκουν το είδος φυτού, οι κόκκοι γύρης από το οποίο βρέθηκαν σε ένα απειλητικό γράμμα προς το θύμα... (3η εργ. άσκηση). Χρησιμοποιώντας και συνδυάζοντας πολλές άλλες πληροφορίες που δίνονται αποκλείουν σταδιακά κάποιους από τους ύποπτους και καταλήγουν... στον δολοφόνο.

Σε κάθε τεστ, δόθηκε στην κάθε ομάδα ένα φυλλάδιο 20 περίπου σελίδων με την περιγραφή του σεναρίου, τα στοιχεία που χρειάζονταν και τις οδηγίες για τις ασκήσεις. Επίσης από ένα φυλλάδιο απαντήσεων αρκετών σελίδων.


Η μετάφραση

Για τους καθηγητές η Δευτέρα και η Τετάρτη (οι προηγούμενες μέρες των τεστ) ήταν μέρες (και.. νύχτες) αφιερωμένες στη μετάφραση.
Η όλη διαδικασία ξεκινούσε με την παρουσίαση των τεστ από τα μέλη της οργανωτικής επιτροπής. Ακολουθούσε η συζήτηση όπου υπήρχε η δυνατότητα για συμπληρώσεις, επεξηγήσεις κ.λ.π. και τέλος ερχόταν η ώρα της μετάφρασης.
Η μετάφραση έγινε κομματιαστά: οι καθηγητές της κάθε ειδικότητας – σε συνεργασία με τους συναδέλφους από την Κύπρο - μετέφρασαν την αντίστοιχη πειραματική δραστηριότητα και το αντίστοιχο τμήμα στο φυλλάδιο απαντήσεων.
Η όλη διαδικασία ήταν χρονοβόρα και απαιτητική: έπρεπε όχι απλά να κάνουμε μια τυπική μετάφραση αλλά να κατανοήσουμε πρώτα εμείς τι έπρεπε να κάνουν τα παιδιά και μετά να το αποδώσουμε όσο το δυντόν με μεγαλύτερη σαφήνεια. Παρά τη συνεργασία και τον καταμερισμό της εργασίας, μας χρειάστηκαν περίπου δέκα ώρες για κάθε τεστ. Παρόλα αυτά η όλη εμπειρία μας φάνηκε ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα.


Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού

Από το Γκέτεμποργκ τα παιδιά γύρισαν με ένα χάλκινο μετάλλιο. Αυτό σημαίνει ότι βρέθηκαν στην τρίτη κατηγορία βαθμολογίας. Δεδομένου ότι η βαθμολογία τους ήταν 115 στους 160 και ότι η τελευταία ομάδα των αργυρών μεταλλίων είχε 121 βαθμούς, αυτό σημαίνει ότι... έφτασαν στην πηγή κι δεν ήπιαν νερό! Για την κατηγορία των χρυσών, δεν το συζητάμε...
Η ομάδα του άλλου σχολείου τα κατάφερε και μπήκε στην κατηγορία των αργυρών.

  Η Ελευθερία, η Χριστίνα και ο Νίκος με τα χάλκινα μετάλλια

    Μια ωραία παρέα: η Ελληνική και η Κυπριακή αποστολή

Μαρία, Μαρία και Γεωργία

Η Επιστροφή

Ανέλπιστα και λόγω της ματαίωσης των πτήσεων λόγω ηφαιστειακής τέφρας, το ταξίδι της επιστροφής έγινε διασχίζοντας με πούλμαν 5 χώρες της Ευρώπης πριν πάρουμε το πλοίο για την Ελλάδα! Με μια διανυκτέρευση στη Βιέννη, κάναμε συνολικά 76 ώρες να γυρίσουμε.


Ο Αρτέμης, η Χριστίνα, η Αγγελική, ο Νίκος, η Αναστασία και η Ελευθερία

Αποδείχτηκε λοιπόν ένα δεύτερο ξεχωριστό μέρος του ταξιδιού ανεξάρτητο του διαγωνισμού, το οποίο το καταδιασκεδάσαμε – παρά την κούρασή μας – μικροί και μεγάλοι.

Κατά τη διάρκειά του είχα τον χρόνο να ρωτήσω τους μαθητές για τα πράγματα που τους εντυπωσίασαν και να μιλήσουμε οι καθηγητές για τις εντυπώσεις μας από τον διαγωνισμό. Σε επόμενη ανάρτηση λοιπόν θα αναφερθώ σε αυτά.

Γεωργία Παπαγεωργάκη
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μπορεί το εκπαιδευτικό θέμα να είναι τεράστιο και πολύπλοκο και η αντιμετώπισή του να απαιτεί κυρίως πολιτική βούληση. Όμως, ευθύνη υπάρχει σε πολλά επίπεδα.
Μια από τις ευθύνες των εκπαιδευτικών λοιπόν, είναι να παρεμβαίνουν στο βαθμό που μπορούν στην διαδικασία.
Οι εκπαιδευτικοί έχουμε εκ των πραγμάτων κάποιο - μικρό έστω - βαθμό αυτονομίας. Ας την εκμεταλλευτούμε.