20/9/09

Πώς να σχεδιάσει κανείς τη διδασκαλία της Φυσικής Κατεύθυνσης της Γ΄ Λυκείου;

  
Αυτές τις πρώτες μέρες της σχολικής χρονιάς κάθομαι και σχεδιάζω τα μαθήματα που 'κάνω' φέτος: τη Φυσική της Α΄, τις Αρχές Περιβαλλοντικών Επιστημών της Β΄, τη Φυσική Γενικής Παιδείας της Γ΄και τη Φυσική Κατεύθυνσης της Γ΄Λυκείου. Για το πρώτο νομίζω πως μπορώ να κάνω κάποια πράγματα κυρίως στο εργαστήριο. Τα δύο επόμενα αντικείμενα είναι τα αγαπημένα μου: Μαθήματα ανοιχτά, χωρίς την πίεση ύλης που πρέπει να βγει οπωσδήποτε, που επιτρέπουν δραστηριότητες, εργαστήρια, εκδρομές, συζητήσεις άπειρες, όλα αυτά δηλαδή που κάνουνένα μάθημα ουσιαστικό και ενδιαφέρον.

Κάνοντας λοιπόν αυτά τα σχέδια συνειδητοποίησα για μια ακόμη φορά, πως για το τελευταίο μάθημα δεν μπορώ να κάνω σχεδόν ΤΙΠΟΤΑ. Παρόλο που το τάδε κεφάλαιο θα το πω 'μ΄αυτόν τον τρόπο', που θα κάνω, ελπίζω, τις τρεις - τέσσερις εργαστηριακές ασκήσεις για τις οποίες υπάρχει η δυνατότητα, που έχω τις τάδε ασκήσεις, στην ουσία τα πράγματα είναι προκαθορισμένα. Οι μαθητές πρέπει να μάθουν να λύνουν ασκήσεις. Τελεία και παύλα.

Το κείμενο του Θ. Μαχαίρα γύρω από συγκεκριμένα λάθη του σχολικού βιβλίου που έχει οδηγήσει εξωσχολικά 'βοηθήματα' σε ακόμη μεγαλύτερα λάθη, περιλαμβάνει ανάλογους προβληματισμούς:

'Τρία τέσσερα φαινόμενα όλα όλα για τη Γ΄ Λυκείου και .... ασκήσεις..... ασκήσεις ..... ασκήσεις .... χωρίς τελειωμό. Φτάσαμε να θαυμάζουμε τον εαυτό μας, όχι γιατί ξεδιπλώνουμε στα μάτια των παιδιών τη μαγεία του Κόσμου μας, αλλά για τις τρομερές επινοήσεις ˝ασκήσεων˝ που παρουσιάζουμε. Στο τέλος θα αυτοθαυμαζόμαστε για τα φυσικά φαινόμενα που εφευρίσκουμε.
Τα φυσικά φαινόμενα έπρεπε να μας σηκώνουν από το έδαφος. Η διδασκαλία τους να γεμίζει τις καρδιές μας. Ταλέντο δεν είναι να τρομάζεις μπροστά στο βαρύ μαθηματικό φορμαλισμό που πολλές φορές απαιτούν. Ανεκτίμητη αξία για τον δάσκαλο και μεγαλείο, είναι να επιλέγει και να φέρνει σωστή Φυσική στο επίπεδο μιας Γ΄ Λυκείου....'

Και συνειδητοποιώ εντελώς στην πράξη αυτό που ο Apple έχει πει για τον τεχνικό έλεγχο. Διδάσκοντας το μάθημα αυτό - και άλλα παρόμοιας σημασίας - εκτελούμε ένα καλά σχεδιασμένο από άλλους σχέδιο. Γινόμαστε καλοί ή κακοί τεχνικοί. Τι περιθώριο όμως έχουμε για να αποδειχτούμε καλοί ή κακοί δάσκαλοι;


Γεωργία Παπαγεωργάκη

1 σχόλιο:

  1. Είναι από τις περιπτώσεις που οι θεσμοί (αναλυτικό πρόγραμμα, πανελλήνιες εξετάσεις) γίνονται πιο σκληροί από κάθε άλλη φορά.

    Μάλλον συμφωνούμε: δεν μπορείς να κάνεις τίποτα...

    Εγώ, έχω αποφασίσει να αποφεύγω όπως ο διάολος το λιβάνι το Λύκειο. Ακριβώς για αυτό το λόγο. Δεν έχω ακόμα τα (ψυχολογικά) κότσια να αναλάβω μάθημα κάτω από τέτοιες πιέσεις..

    Θα μου πεις κάποιος πρέπει να το κάνει. Έχεις δίκιο. Μακάρι όμως να μην είμαι εγώ - δεν μου αρέσει άλλη δουλειά εκτός από αυτή του δασκάλου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Μπορεί το εκπαιδευτικό θέμα να είναι τεράστιο και πολύπλοκο και η αντιμετώπισή του να απαιτεί κυρίως πολιτική βούληση. Όμως, ευθύνη υπάρχει σε πολλά επίπεδα.
Μια από τις ευθύνες των εκπαιδευτικών λοιπόν, είναι να παρεμβαίνουν στο βαθμό που μπορούν στην διαδικασία.
Οι εκπαιδευτικοί έχουμε εκ των πραγμάτων κάποιο - μικρό έστω - βαθμό αυτονομίας. Ας την εκμεταλλευτούμε.